Események
NŐK ECSETTEL (1896 – 1952)
Nők ecsettel
2023. szeptember 7-től október 31-ig Gyulán, a Kohán Képtárban
A tárlat a gyulai KöröspArt Galéria 25 év alatt kialakított gyűjteményével idézi fel a 20. századi magyar festészet eddig még kellően nem feldolgozott területét, a festőnők hazai munkásságát. Hazánkban először a művészeti oktatás tárta ki kapuit a női felsőfokú oktatásban tanuló lány hallgatók előtt, amelynek fő szorgalmazója Székely Bertalan volt. Az 1890-es évektől az 1920-as évekig számtalan reform biztosította a hölgyek főiskolai tanulmányait, amelyhez kitűnő felkészülési lehetőséget jelentett Deák Ébner Lajos festőiskolája. Az európai trendeknek megfelelően 1909-ben létrejött a Magyar Képzőművésznők Egyesülete, majd 1931-ben két újító szándékú festőcsoport is megalakult Magyarországon: az Alkotó Művésznők Egyesülete (tagja volt pl. Feszty Masa, Szegedy-Maszák Leona, Porter Paula, Raidl Ilona) és a régi egyesületen belül az Új Nyolcak (többek között Hranitzky Ilona és Futásfalvi Márton Piroska) részvételével. Jelentős művészek nőttek ki a müncheni, párizsi, nagybányai festőiskolákból (Kalivoda Kata, Decsy Etelka), de a Képzőművészek Új Társasága (KÚT) kiállításain is többen szerepeltek (pl. Gráber Margit, Sebők Margit), illetve az Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület (OMIKE) keretében is rendszeresen bemutatták műveiket (pl. Porter Paula, Wilhelm Lujza). Többen a családjukban kapott művészeti hagyományok és indíttatás alapján fogtak ecsetet a kezükbe (pl. Bihari Emma, Berkes Ilona, Berkes Ili, Kacziány Adrienne, Kohner Ida). Az 1920-as, 1930-as években Csók István és Vaszary János főiskolai osztályából sok modern szemléletű alkotó került ki és képezte tovább magát művésztelepeken is, amelyben meghatározó volt Nagybánya világa.
Voltak, akiket vonzott a világ és az egzotikum. Így lett világhírű festőművész a zseniális tudású, indiai magyar-zsidó származású lányból, a már gyerekként festő és rajzoló Amrita Sher-Gil-ből és így vált India egyik legelismertebb festőnőjévé Sass Brunner Erzsébet.
Bár a festőművészeti pálya idővel egyre elérhetőbbé vált a nők számára is, mindig meg kellett küzdeniük a sikerekért. A középosztálybeli, vagy arisztokrata családokból származó hölgyeknek könnyebb volt elfogadtatniuk környezetükkel a művészet iránti vonzódást, a tanulás támogatását és a festői életpályát. Sokan a megélhetés, családalapítás miatt idővel kénytelenek voltak felhagyni művészi karrierjükkel.
Az itt látható magángyűjtemény felidézi egy pillanatra a 20. század művészi tehetségeit, a női festőket. Rendkívüliségükre először néhai Saphier Dezső műgyűjtő, a Magyarországi Régiségkereskedők Szövetségének egykori alelnöke hívta fel a figyelmet, aki nagyon sokat tett azért, hogy a női művészeket, azok munkásságát újra felfedezze a művészetkedvelő közönség.
A gyulai KöröspArt Galéria az ő emlékének is adózva rendezte meg a kiállítást.
Durkó Károly
Fotó: Székely Vanda
Kiállított festmények
Amrita Sher Gil: Nyári udvar, 1917
Berkes Ili: Falun
Berkes Ilona: Munkában
Bihari Emma: Szendergő lány
Csabai Rott Margit: Badacsony, 1933
Csűrösné Bruckner Vali: Nyáron a strandon
Decsy Etelka: Parkban
Felekiné Gáspár Anni: Csendélet
Feszty Masa: Hölgy piros fejdísszel, 1952
Futásfalvi Márton Piroska: Tulipánok
Futásfalvi Márton Piroska: Libák (1930-as évek)
Futásfalvi Márton Piroska: Tájkép házakkal, lenyugvó nappal
G. Raidl Ilona: Lányportré, 1926
G. Raidl Ilona: Kilátás a Tihanyi félszigetre
Gráber Margit: Pihenő
Hranitzky Ilona: Olajfák a kertben, 1930
Hranitzky Ilona: Vendéglő a Mély Pincéhez (Krúdy)
Ismeretlen 20. századi festő: Önarckép
Kacziány Adrienne: Ibolyák, 1915
Kalicza Erzsébet: Pompás rózsacsokor
Kalivoda Kata: Olvasás a kertben, 1910-es évek
Kalivoda Kata: Önarckép
Kasalovszky Sehrig Lucy: Est a magyar faluban
Knoppné Curtis Gertrúd: Velence
Kohner Ida: Szűk utca
Lazetzky Stella: A keramikus
Lazetzky Stella: Nagyvárosi utca
Magyary Kossa Aninó: Czigányleány, 1918
Maksay Nelly: Kíváncsiság
Mannheim Róza: Parkban
Molnár Róza: Vízparton
Móricz Margit: Útépítők
Persian Kata: Rómában, 1933
Porter Paula: Tavaszi csendélet
Rados Márta: Jelenet, 1943
Rauscher Juliska: Virágzó rózsabokrok, 1921
Sass Brunner Erzsébet: Fehér falú ház
Sass Brunner Erzsébet: Virágos udvar
Sebők Margit: Figyelő szemek
Sebők Margit: Vásárban
Sz. Lám Ilona: Lány piros ruhában, 1948
Szegedi Maszák Leona: Dombos táj
Szilády Margit: Kikötő Velencében, 1929
Szitás Erzsébet: Asztali csendélet, 1946
Tasliczki Klára: Női portré
Szilády Margit: Kikötő Velencében, 1929
Szitás Erzsébet: Asztali csendélet, 1946
Fotó: Rusznyák Csaba
SZILÁGYI 125+1!
By Polyák István / 2022. január 2.
2022. január 20-tól április 2-ig Gyulán, a Kohán Képtárban
Szép számú érdeklődő előtt nyitottuk meg 2022. január 20-án a Szilágyi István festőművészre emlékező tárlatunkat Gyulán, a Kohán Képtárban.
A kiállítás megnyitóján Fekete-Dombi Ildikó, az Erkel Ferenc Kulturális Központ és Múzeum Nonprofit Kft. kiállítóhelyekért felelős igazgatója köszöntötte a megjelenteket, majd Kónya István alpolgármester, a Kohán György Alapítány elnöke mondott beszédet. A kiállított képekről Durkó Károly, a Gyulai Évszázadok Alapítvány kuratóriumának elnöke, a KöröspArt Galéria tulajdonosa beszélt. A festmények és grafikák Székely Árpád és a KöröspArt Galéria tulajdonában vannak, de több műtárgy származik a közelmúltban elhunyt Balla Tibortól, akinek fontos szerepe volt abban, hogy „felfedezzük” a festőművészt.
Az eseményre Szilágyi István művészetét és életét is bemutató 40 oldalas, színes katalógus is készült.
A tárlat az Erkel Ferenc Kulturális Központ és Múzeum Nonprofit Kft., a Gyulai Évszázadok Alapítvány, valamint a KöröspArt Galéria összefogásával jött létre.
A kiállítást április 2-ig nézhetik meg az érdeklődők a Kohán Képtárban.
Voltak, akiket vonzott a világ és az egzotikum. Így lett világhírű festőművész a zseniális tudású, indiai magyar-zsidó származású lányból, a már gyerekként festő és rajzoló Amrita Sher-Gil-ből és így vált India egyik legelismertebb festőnőjévé Sass Brunner Erzsébet.
Bár a festőművészeti pálya idővel egyre elérhetőbbé vált a nők számára is, mindig meg kellett küzdeniük a sikerekért. A középosztálybeli, vagy arisztokrata családokból származó hölgyeknek könnyebb volt elfogadtatniuk környezetükkel a művészet iránti vonzódást, a tanulás támogatását és a festői életpályát. Sokan a megélhetés, családalapítás miatt idővel kénytelenek voltak felhagyni művészi karrierjükkel.
Az itt látható magángyűjtemény felidézi egy pillanatra a 20. század művészi tehetségeit, a női festőket. Rendkívüliségükre először néhai Saphier Dezső műgyűjtő, a Magyarországi Régiségkereskedők Szövetségének egykori alelnöke hívta fel a figyelmet, aki nagyon sokat tett azért, hogy a női művészeket, azok munkásságát újra felfedezze a művészetkedvelő közönség.
A gyulai KöröspArt Galéria az ő emlékének is adózva rendezte meg a kiállítást.
Durkó Károly